avataResponsibility

Premiere Orizont Europa Instituții

Despre proiect

Centrul de Cercetare în Etică Aplicată (CCEA) din cadrul Facultății de Filosofie a Universității din București este singura instituție românească unde se studiază și se cercetează sistematic problemele contemporane de etică aplicată, având cele mai multe proiecte câștigate, publicații în reviste prestigioase la nivel internațional și recomandări de politici publice. Începând cu anul 2024, CCEA găzduiește proiectul ERC Starting Grant avataResponsibility, dedicat explorării impactului utilizării avatarurilor (digitale, augmentate și robotice) asupra comportamentelor, practicilor și instituțiilor umane. Proiectul avataResponsibility, finanțat prin premierea Orizont Europa- Instituții, urmărește poziționarea CCEA ca partener strategic în consorții europene pentru aplicații tip Horizon în domeniul eticii tehnologiilor emergente. Astfel, proiectul își propune să susțină creșterea numărului de articole publicate în regim deschis, generarea de noi parteneriate instituționale și conectarea la noi rețele de cercetare prin susținerea deplasărilor și a vizitelor de cercetare la universități de renume din străinătate, organizarea de evenimente științifice internaționale, dezvoltarea unui laborator de cercetare în Realitate Virtuală, dar și dezvoltarea resursei umane prin finanțarea unor burse doctorale și postdoctorale. 

 

 

Evenimente avataResponsibility

 

 

Rezumat al activităților realizate în proiect

 

Activitățile din proiectul Premiere instituțională Avataresponsibility: Influența avatarurilor bazate pe inteligență artificială asupra comportamentului moral reflectă contribuții interdisciplinare în bioetică, etică educațională, filosofia responsabilității morale și istoria filosofiei.

 

Publicații științifice

 

  1. Moral Attitudes Toward Pharmacologically Assisted Couples Therapy: An Experimental Bioethics Study of Real-World “Love Drugs”
    Autori: Buyukbabani, M. B., Earp, B. D., Hannikainen, I., Barba, T., Mihailov, E., Yaden, D. B., & Savulescu, J.
    Revistă:AJOB Neuroscience, 15(4), 239-243.
  2. Educating for Authenticity? A Discussion of Impression Management in the Context of Cross-Neurotype and Cross-Cultural Communication with Possible Implications for Education
    Autori: Nica, D., Hojbotă, A. M.
    Revistă:Revista Românească pentru Educație Multidimensională, 16(4).
  3. Ameliorare, autenticitate și auto-creație
    Autor: Nica, D.
    Revistă:Revista de Filosofie, Volum LXX, Nr. 5, pp. 687-698.

 

Mobilități Internaționale

 

  1. The Ethics of Human-Robotic Avatars Interaction – Insights from Gaming
    Prezentare: Radu Uszkai
    Conferință: Robophilosophy Conference 2024,Social Robots with AI: Prospects, Risks, and Responsible Methods
    Loc: Aarhus University, Aarhus, Danemarca, 20-23 august 2024.
  2. Moral responsibility and artificial intelligence
    Prezentare: Emilian Mihailov
    Workshop:Experimental Bioethics and Artificial Intelligence
    Loc: Kent University, Canterbury, Anglia, 18-21 iunie 2024.
  3. Personal Generative AI avatars and proxy-responsibility gaps
    Prezentare: Mihaela Constantinescu
    Seminar: INCET – Interdisciplinary Centre for Ethics
    Loc: Universitatea Jagiellonian, Cracovia, Polonia, 28 noiembrie 2024.
  4. Cartesian Natural Histories: Antoine Le Grand
    Prezentare: Mihnea Dobre
    Conferință: Scientiae 2024
    Loc: Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts, Bruxelles, Belgia, 12-14 iunie 2024.

Coordonare

Filuța Ioniță, Director proiect

Direcția Managementul Programelor de Cercetare, Universitatea din București

Membri ai echipei de cercetare

Mihaela Constantinescu, membru cercetător

Emilian Mihailov, membru cercetător

Constantin Vică, membru cercetător

Mihnea Dobre, membru cercetător

Radu Uszkai, membru cercetător

Anda Zahiu, membru cercetător

Bursa postdoctorală ,,Valentin Mureșan”

Cristina-Maria Tofan

Cristina Maria Tofan este doctor în psihologie, este cercetător științific la Institutul de Cercetări Economice și Sociale "Gheorghe Zane", din cadrul Academiei Române, Filiala Iași și asistent universitar în cadrul Departamentului de Sociologie și Asistență Socială, Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice (Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași). Are o experiență interdisciplinară bogată în domeniile psihologiei sociale, educației și sănătății mentale. Este autoarea a numeroase articole publicate în reviste internaționale de prestigiu și coordonatoarea unor proiecte de cercetare care vizează bunăstarea adolescenților, digitalizarea și inegalitățile sociale. În cadrul activităților sale, a fost implicată în proiecte diverse, de la analiza efectelor digitalizării asupra sănătății mentale și fizice a angajaților vârstnici, până la dezvoltarea și implementarea de intervenții educaționale pentru prevenirea abandonului școlar și îmbunătățirea rezilienței elevilor. Printre contribuțiile sale notabile se numără utilizarea de metode mixte, care combină analiza calitativă și cantitativă, și aplicarea tehnologiilor inovative, cum ar fi intervențiile bazate pe soluții psihologice alternative. Este, de asemenea, co-fondatoare a unei platforme online de sănătate mentală și un psiholog acreditat, cu expertiză în consilierea adolescenților și familiilor. Abilitățile sale includ analiza statistică avansată, designul de studii longitudinale și dezvoltarea de programe educaționale și clinice bazate pe dovezi. Prin activitatea sa, Dr. Cristina Maria Tofan continuă să contribuie la înțelegerea complexă a modului în care factorii psihosociali și digitalizarea influențează sănătatea mentală și inegalitățile sociale, având ca obiectiv final crearea de intervenții sustenabile și echitabile. Este coautor al volumului Étude de l'etat de santé concernant la population de la Roumanie et de la République de Moldavie rapportée aux caractéristiques nutritionnelles (2019) și coordonator editor al volumelor Paradigma conștiinței – abordări multi și interdisciplinare. Limbajele conștiinței (2024), Învățarea continuă. Tendințe actuale și viitoare în educație și societate (TAVES, 2023) și Fenomenul Fake News. Mecanisme psihologice și sociale (2022).

Alexandru Dancu

Alexandru Dancu are un doctorat de la Universitatea de Tehnologie Chalmers, Suedia, specializându-se în interacțiunea om-calculator, inteligență artificială și robotică. În timpul cercetării sale postdoctorale la Augmented Human Lab (Singapore) și MIT Media Lab (SUA), a dezvoltat tehnologii asistive bazate pe inteligență artificială, inclusiv un dispozitiv portabil pentru utilizatorii cu deficiențe de vedere. În calitate de co-fondator al Momo Robotics, a dobândit experiență directă în interacțiunea om-robot, dezvoltând roboți sociali pentru îngrijirea demenței. Dr. Alexandru Dancu este interesat de etica aplicată, contribuind la metode computaționale pentru analiză filosofică, etica IA, colaborarea om-agent și gemeni digitali. Cercetarea sa actuală integrează Generarea Augmentată prin Regăsire (RAG) cu Modele Lingvistice Mari (LLM-uri) pentru a analiza texte filosofice și cadre etice. Îți propune să cerceteze avangarda progreselor IA, aplicând perspective interdisciplinare la întrebări privind responsabilitatea și autonomia în interacțiunile digitale și fizice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin